Cold Showers – Ishnaan

Yogier har kendt til dette sundhedsboost igennem flere tusinde år.Hop under den kolde bruser for til gengæld at lade dine organer blive skyllet godt igennem, din hud stråle, dine hormoner blive balanceret og dit nervesystem styrket! I østen kalder de det Ishnaan og i vesten kalder vi det Hydro terapi.

https://www.youtube.com/watch?v=90yfth9xcng&feature=youtu.be

Naturens elementer, solen, månen, kosmos har alt sammen en virkning på din sundhed og det er når vi lever en morderne stressende og unaturlig livsstil det går galt og vi fjerner os fra vores indre visdoms kompas. Derfor er kodeordet ALTID, uden undtagelse: TILBAGE TIL NATUREN. og det smarte er at så kommer du også tilbage til dig selv. Du er et stykke af naturen. Så fin, intelligent og fuldstændig selvhelbredende.

Ishnaan, Yogisk Koldt Bad 

Det lyder måske ikke som det mest indbydende MEN, det har SÅ meget at byde på for dine hormoner, nervesystem, organer, blodgennemstrømning, immunsystemet, lymfesystemet, appetitregulering, fedtforbrænding og endda forebyggelse af brystkræft. Og det er kun de fysiske effekter. Der er mere endnu at hente på den mentale front.

Forestil dig at det kolde bad repræsenterer din styrke. Når du starter dagen på den her måde, starter du med at overvinde forhindringer og blokeringer. Det er som om, at har du først klaret et iskoldt bad som det første når du står op, så kan du klare ALT den dag. Det giver dig VICTORY. Intet kan stoppe dig i din succes.

Du er frisk og klar til at meditere og samtidig har du lige boostet din energi.

Hvis du kan forblive under bruseren i 3-5 min, svarer det til 31 min yoga. Altså de sundhedsfremmende effekter du opnår herved.

På den spirituelle front er det virkelig opløftende, det styrker din aura og udstråling og sænker tendens til depression og offerrolle.

Behøver jeg sige mere? Er du klar til dit første kolde bad for totalt transformation af krop og sind?

Sådan gør du: 

1. Tørbørst først din hud (frivilligt)

2. Brug kokosolie, mandelolie eller anden vegetabilsk øko olie til massage over hele kroppen (Det er måske fristende at skippe det her men det hjælper altså mod den kolde vands følelse på kroppen! Så det ikke føles SÅ koldt)

3. For kvinder er det bedst ikke at få direkte kold vand på forsiden af lårene og underlivet (det kan forstyrre magnesium/calcium balancen i kroppen som produceres her i knoglemarven – jeg bøjer mig bare forover så jeg ikke får brusestrålerne direkte på lårene).

4. Så er det ind under bruseren.

5. Gnub og massér kroppen mens vandet rammer huden. Sørg specielt for at massere bryster og armhulerne (for lymfesystemet). Jeg gør ikke håret vådt eller vasker håret her. Det gør jeg om aftenen i et varmt bad.

6. Hvis du kan så bliv under vandet til du begynder at blive varm. Så stiger du ud og tørrer dig og som du ellers normalt ville gøre efter et bad.

NB: Kvinder som har menstruation eller er gravide tager bad i lunket vand. Det samme gælder ved sygdomme hvor der er feber involveret eller hjertesygdomme.

Du kan chante et mantra når du føler det bliver for koldt og har lyst til at gå ud. Hvis du slet ikke kan se dig selv tage et koldt bad, så kan du evt. sørger for at få koldt vand under fodsålerne, håndfladerne, under armene og i ansigtet, det er de vigtigste punkter.

Et par ord fra Kundalini mester Yogi Bhajan:

“We are not fools to tell you get up in the morning and have cold shower, all we want is the blood to circulate through capillaries and there is no way to open the capillaries when to take a cold shower, there is no other way. Absolutely it’s called… in west it’s called hydrotherapy, in east it’s called Ishnaan. And it’s the most beautiful thing. But it’s very cold in the morning you know. Because when you take a cold shower the blood from inside hits outside to cover the attack. In that fast movement it ends up opening the capillaries. When capillaries are open they feed your glands, when a glandular system is well-fed it secretes, the chemistry of your blood becomes perfect. That gives you a capacity to act, think, know, and it gives you grit, stamina. What is so bad about it?” – Yogi Bahjan